Hue, Hoi an,, Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Joske Roeleveld - WaarBenJij.nu Hue, Hoi an,, Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Joske Roeleveld - WaarBenJij.nu

Hue, Hoi an,, Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Joske

29 Oktober 2014 | Vietnam, Hoi An

Vrijdag 24 oktober ben ik sochtends aangekomen in Hue,, net iets noordelijker dan het midden van Vietnam. Een stad waar vroeger verschillende koningen hebben geleefd em waar de mensen een stuk vriendelijker zijn dan in het noorden. Vandaag ben ik dan ook samen met mijn reisgenootje het oude centrum in gegaan waar vroeger de koning leefde en verschillende ceremonies werden gehouden. Erg mooi om te zien, maar helaas een groot deel gebombardeerd in de oorlog! In en rondom de stad zijn erg veel tombus van verschillende koningen,, of ter ere van iets of als 'vakantiehuisje'. Dus dedag erna heb ik een fiets gehuurd en ben ik in en om Hue gaan fietsen om die te gaan bekijken.
Mijn laatste dag in Hue wilde ik graag de dmz tour doen. Dus vroeg op in he busje om richting de dmz te gaan,, het stukje wat tijdens de oorlog niemandsland was. De Engelse gids kon ons veel vertellen over de vroegere oorlog en wat er allemaal vernield was. Ze vertelde ons over de handelsroute en basiskampen van toen en de bombardementen. Soms worden er nog steeds bommen gevonden,, ze vertelde dat sommige kinderen ze gebruiken als speelgoed, omdat ze niet weten wat het is. Heel heftig! Onze gids bracht ons naar verschillende musea en naar de moc tunnels,, tunnels waar mensen vroeger in schuilden voor de bommen. Alles was er,, extreem kleine familiekamers, een ehbo, schoon water en 'wc' en dit allemaal gemaakt met de hand! Al met al een hele interessante en toch wel een beetje schokkende dag!

Op maandag ben ik weer vroeg vertrokken met een verschrikkelijke bus naar Hoi An. En ik blijf me maar verbazen hoeveel de vietnamezen op een scooter weten te pakken. Hoi an is een iets kleinere stad met heel veel souvenierwinkeltjes en aan de andere kant een strand. De eerste dag ben ik rustig rond wezen kijken, een leuk armbandje gekocht en verder lekker gerelaxed.
Op dinsdag wilde ik naar het strand gaan,, maar aangezien ik vlak na het ontbijt kletsnat was geregend en het heel donker bleef, heb ik dat toch maar niet gedaan. Dus samen met een Engelsman die ik heb ontmoet verschillende winkeltjes en musea bezocht over de dingen die ze daar maken!
De dag erna alsnog naar het strand geweest,, wat erg prachtig en relaxed was! Morgen nog 1 dag in Hoi an en dan met de nachtbus naar Nha Trang, iets zuidelijker

• 29 Oktober 2014 - 18:26

José:

Leuk

• 04 November 2014 - 12:36

Marleen:

Hoi Joske,

Zo te lezen heb jij je draai gevonden en maak jij van alles mee.
    Ik vind het knap wat je doet.
    De indrukken die jij opdoet heb je goed beschreven. Ik ben benieuwd naar jevolgende verhaal.

Groetjes Marleen uit Weert